PAPUA - KOTOWAI BATU

Anna i Jakub Urbańscy

Na przełomie lutego i marca 2011 spędziliśmy ponad 3 tygodnie w Papui, organizując plan filmowy na tereneach plemiennych grupy Korowai Batu. Była to nasza trzecia wyprawa na tereny tego plemienia, ale nigdy nie dotarliśmy aż tak daleko. Wyprawa była nie lada wyzwaniem. Od najbliższego lotniska musielismy płynąć z calym, ważącym kilkaset kilogramów sprzętem ponad 200 km rzekami przez dżunglę, a potem 2 dni przedzierać wąskimi ścieżkami przez nizinny, bagnisty las deszczowy, często brodząc po pół uda w wodzie. Dotraliśmy na sam skraj terytorium do którego kiedykowliek dotarli przybysze z zewnątrz, spotykając ludzi, którzy nigdy nie widzieli białego człowieka. Zobaczyliśmy połacie dżungli powalone ciosami kamiennych siekier, gościliśmy w podniebnych domostwach zbudowanych w koronach drzew górujących nad lasem, jedliśmy pieczone na goracyh kamieniach czerwie, siedząc przy ognisku z ludźmi, którzy zjadają wiedźmy. Braliśmy udział w przygotowaniach do ceremonialnej uczty, brutalnie przerwanej wybuchem konfliktu klanowe... Zobaczyliśmy więcej niż powinniśmy byli zobaczyć.

od kilkunastu lat organizujemy wyprawy trekkingowe do Azji, Ameryki środkowej i Afryki. Od 2005 roku, co roku jeździmy na Nową Gwineę, do indonezyjskiej Papui, dokumentując tradycje lokalnych plemion, starając się dotrzeć w trudno dostepne rejony wyspy. W 2006 roku podczas miesięcznej podróży przez bagna południa wyspy zgromadziliśmy kolekcję rzeźb i rękodzieła plemienia Asmat (wystawa "Ludzie, duchy, drzewa" w Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, 2008, wcześniej w Muzeum wystawa "Potomkowie łowców głów, 2006). W 2007 roku przebyliśmy bagnisty płaskowyż Ellit (3600 m.n.p.m.) by dotrzeć do terenów plemienia Yali i udokumentować uroczystości po śmierci wodza wsi Piliam (artykuł w National Geographic Polska 12’2008). Mamy na koncie 2 autorskie wyprawy fotograficzno-etnograficzne poświęcone Papui (i dwie kolejne poświęcone plemionom Złotego Trójkąta i Bangladeszowi), kilkanaście artykułów (głównie o Papui, m.in. NG Polska, Focus, Poznaj Świat). Współpracowaliśmy z wydawnictwem Lonely Planet dostarczając informacji do przewodników SriLanka, Bangladesh i Laos. W 2008 roku za podróże do Papui otrzymaliśmy nagrodę Kolos 2007 w kategorii "Podróże".

W Papui jesteśmy od 7 lat co roku. Od 2008 roku organizujemy ekstremalne wyprawy w głąb interioru, prowadzimy też jedyną polską stronę o Papui: www.papua.com.pl